Søk hos Faane

tirsdag 21. april 2009

Et glimt fra en annen verden

Danskene - vårt broderfolk i sør - lever virkelig i en helt annen verden enn vår norske, moralistiske, tilkneppede, pietistiske og nøysommelige virkelighet.

VG Nett forteller i dag at et offentlig utvalg har foreslått å øke aldersgrensen på kjøp av øl fra 16 til 18 år.

Det som er interessant å registrere, er kommentarene fra den danske sunnhets- og forebyggelsesministeren:
Han mener forslaget er utenkelig, og sier at "det vil skape et «underlig samfunn» hvis en 17-åring ikke lenger kan kjøpe øl i butikkene."

Noen som kan forestille seg noen norske politikere si noe tilsvarene?
Blogglisten

5 kommentarer:

  1. De lever vel i gjennomsnitt 3-4 år kortere enn oss, også da. Hvilket jeg tror mest skyldes alkoholen.

    (3-4 år høres kanskje ikke så mye ut, men det rommer nok mange enkelttilfeller hvor personer har mistet atskillig flere av sine leveår).

    Vet ikke hvor livsbejaende jeg synes dette er.

    På begynnelsen av attenhundretallet var nordmenns alkoholvaner kanskje mer i tråd med din smak og det totale alkoholdforbruk atskillig større enn i dag. Utlendinger kunne sjokkert fortelle om 7-8 år gamle gutter som svelget sterkt brennevin som ingenting.

    Det var som reaksjon på dette, man fikk den "moralistiske" avholdsbevegelsen.

    (Synes forresten du gjerne kunne hatt andre svaralternativ enn kul/interessant/morsom, siden jeg ikke synes noen av disse variantene passet i dag ;)

    SvarSlett
  2. Hei Synve, og takk for kommentar.
    Jeg kunne vel presisert det i innlegget mitt, men jeg tar altså ikke stilling til om det verken er klokt eller livsbejaende å ha 16års grense på øl.
    Jeg synes bare det er interessant å observere at to naboland med så lik historie, kulturarv, identitet og likhet, til de grader kan være ulike når det gjelder holdninger og politikk..

    SvarSlett
  3. OK :) Grunnen til at jeg tolket deg motsatt er vel at når folk snakker om det "moralistiske og puritanske Norge" er det som regel ikke pent ment.

    Men at det er interessant å se på forskjeller mellom Norge og Danmark er jeg enig i.

    Det er jo forsåvidt også interessant at man i Land of the Free and of the Brave etc. må være 21 år for å kunne kjøpe seg ei øl. Loven var det faktisk salige St. Ronnie som innførte da han i 1984 gjorde denne aldersgrensen til betingelse for å la delstatene motta statlige veibevilgninger.

    Genna Bush ble arrestert for å ha forsøkt å kjøpe øl da hun var 19.

    SvarSlett
  4. Du har helt rett. Det er IKKE positivt ment at Norge er moralistiske og puritanske. Dersom en norsk politiker i det heletatt hadde tillatt seg å VURDERE at 16-åringer skulle fått kjøpe øl, ville vedkommende vært totalt politisk død. Den mangel på takhøyde har jeg IKKE sans for.
    Og USA og dobbeltmoral!? - definitivt enig

    SvarSlett
  5. 16 eller 18 års grense....hadde vært et kjempesteg for menneskeheten(i Ullensaker) om vi kunne få slippe å gå på pub etter klokka 18, på lørdag, bare for å få kjøpt en øl eller to...men siden vi kan sitte ute å tylle i oss øl og eller vin frem til klokka 02:30 på lørdagsnatta er det ikke så ille at salget stenger ved barne TV tider i butikken?

    SvarSlett