Søk hos Faane

mandag 4. mai 2009

Når toleransen stopper ved det man ikke liker

Kristelig Folkeparti har vært samlet til landsmøte i helgen, og skal vi tro rapportene fra media, har partiet blankpolert verdi-profilen sin, og dyrket seg som toleransens og moralens parti i motsetning til alle andre partier.

Jeg får en særdeles dårlig smak i munnen når jeg hører KrF snakke om toleranse. For partiet står ved en toleranse, så snever og så trangsynt, at den minner mer om fordommer enn noe annet.

For hva skal man si om et parti som:

  • Fortsetter sin kamp mot ekteskapslov, og kaller den ”en hån, trakassering og latterliggjøring av en av guds viktigste skaperordninger”.
  • Fortsetter å kjempe mot at alle gifte skal stille på lik linje mht adopsjon
  • Som vil hindre enkelte gifte kvinner å få assistert befrukting
  • Og hvis partileder blir ”kvalm” av at andre partier tillater seg å ville redusere bistanden.

Lars Sponheim er sitert på å ha sagt noe meget klokt til Aftenposten lørdag. ”Jeg har respekt for at KrF har et annet syn. Jeg vil ikke fordømme at de står for noe annet”, sier han.


Her har dere noe å lære KrF! Toleranse handler faktisk om å tolerere standpunkter du er uenig i. Toleranse handler om å ha respekt for at andre har et annet syn. Toleranse dreier seg om å forsvare andre folks rett til å mene noe annet enn en selv. Toleranse er ikke noe man viser overfor folk man av en eller annen grunn liker, mens de man misliker kan møtes med intoleranse. Det er overfor de man er uenig med, at den sanne toleransen virkelig viser seg. Her står dessverre KrF fortsatt til stryk.

Blogglisten

3 kommentarer:

  1. Oh my! Du ser ingen problemer med at barn kan føle sorg og savn ved å mangle en far ?

    Og mener du også polygami bør tillates ?

    SvarSlett
  2. Uten å gå inn på min historie, og med fare for å bli arrogant, tror jeg faktisk jeg med hånden på hjertet kan si at jeg vet mer om dette enn de fleste.
    Mange barn har det utrolig bra - helt uavhengig av om de har 0, 1 eller 2 fedre, og uavhengig av om de har 0, 1 eller 2 mødre. Og mange barn har det ikke bra, helt uavhengig av den samme familiesituasjonen.
    Hvis KrF sin hensikt er å HJELPE barn som ikke har det bra, så er hvertfall IKKE veien å gå å stemple dem hvis de har homofile foreldre, eller selv er det. Hvis KrF har så forbasket mye nestekjærlighet, kan de ikke da bare øse av denne nestekjærligheten ut over alle som trenger den? Og ikke dele folk inn i hvem som er verdige og ikke verdige omsorg og omtanke?

    SvarSlett
  3. Jeg mente ikke å si at alle barn som vokser opp uten far vil føle sorg og savn, for dette tror jeg er veldig individuelt.

    Men det ligger en fare for savn i selve den homofile familiekonstruksjonen.

    Man kan ha to veldig gode lesbiske mødre, og likevel savne en far. Derimot er det snaut noen som vokser opp med en god far og mor, som føler et dypt savn etter den lesbiske stemora de aldri fikk.

    Jeg respekterer ditt syn, og håper du også kan vise respekt for at noen av oss synes både far og mor er verdifulle å ha for et barn.

    Les Braanens leder i KK om dette i dag (på nett)

    Ellers er det ingen motsetning mellom det å ha som ideal at barn skal ha en far og mor og samtidig vise resepekt og varme overfor mennesker som lever i andre typer familier.

    SvarSlett