Søk hos Faane

torsdag 10. september 2009

Jeg ønsker MER krangel!

Jeg klarer ikke la være å irritere meg over velgere som i en valgkamp klager over at "politikerne krangler så fælt", og "nå må de slutte med all denne kranglingen!"

Men hvis politikerne skal slutte å krangle - hva skal de gjøre da? Være enige?

Trodde det var poenget med demokrati at vi skulle ha ulike alternativer å stemme på jeg! Og at det å få frem forskjellene (eller krangle om du vil), er en forutsetning for at vi skal kunne ta et valg?

Nei - jeg ønsker meg MER krangling. Og mer VESENTLIG krangling. Ikke krangling om hvem som er mest for kollektivtrafikk, og mest for eldre, og mest for skolen. Og definitivt IKKE "hvem-som-stemte-mot-ett-eller-annet-forslag-som-ble-tatt-opp-i-en-eller-annen-komite-i-revidert-for-tre-år-siden-krangler" .

Jeg vil ha krangel om høyere eller lavere skatt - bedre skole eller bedre eldreomsorg - for eller mot formueskatt - kunnskapsskole eller koseskole - for eller mot statskirke. Krangler om reelle politiske valg. Krangler mellom ulike ideologier og ulike verdier.

DET er krangler som opplyser velgerne, som hjelper dem å finne sitt parti, som bidrar til engasjement og tankevirksomhet, og som virker opplysende og ikke forvirrende på velgerne.

Så derfor sier jeg: La kranglingen begynne!


Blogglisten

4 kommentarer:

  1. Det jeg savner, er en større intellektuell temperatur i debattene. "Temmprattur" kan jo enhver idiot lage ved å skrike og bære seg. Programledere som liker sin egen stemme ER et problem under TV-debatter. La det bli kvalitet over kranglingen...eller "frisk og god debatt" som noen av oss velger å kalle det.

    SvarSlett
  2. Hei Morten! Jeg tror vi som vanlig er helt på linje (hvor utrolig det enn høres ut!!!)

    SvarSlett
  3. Jeg tror hovedordet her er VESENTLIG.

    SvarSlett
  4. Noen linjer har vi vel beholdt fra tiden med kasting av halvfulle youghurtbegere på tvers av skolekantiner. Uansett, en pekende finger på presentasjonsbildet ditt, ville gjort selveste Stenstrøm grønn av misunnelse. Hurra for Ingfrid Oddveig Tveit !

    SvarSlett