Søk hos Faane

tirsdag 10. november 2009

Anbefalt Haakon Lie-lesning


Hans Olav Lahlum er ikke bare en morsom historiker i all sin eksentriske fremferd. Han er en drivende dyktig skribent og historieformidler. Etter å ha pløyd meg gjennom de 200 første sidene av hans koloss av en bok om Haakon Lie, kan jeg ikke annet enn å bøye meg i støvet over måten Lahlum formidler bildet av det fascinerende mennesket Lie, hans virke i Arbeiderpartiet, og i realiteten tegner et bilde av hele den nyere norske historie.

Drivende godt skrevet, med stor relevans og objektivitet, et balansert bilde av Lie og hans arbeid, og en fortellerglede som smitter over på leseren.

Det hjelper selvsagt at mennesket han tegner portrett av, er en av de mest fargerike og myteomspundne mennesker i nyere tid. Et menneske som har levd en hel historie, og som har bidratt sterkt til å skape den.

For all del - jeg lar meg ikke bare imponere over forfatteren. Haakon Lie var en gigant i utformingen av arbeiderbevegelsen og Norge. Og helt avgjørende for hvilken retning Arbeiderpartiet tok i forhold til blant annet allianse- og sikkerhetspolitikk. Det er ikke bare de som kjenner seg hjemmehørende i arbeiderbevegelsen som bør ta av hatten for Haakon Lie. Vi andre kan være glade for hans virke også.

For alle som har et minimum av interesse for norsk politikk og historie - LØP Å KJØP!


Og når du først er i bok-hjørnet - ta med deg Lahlums "Presidentene" også! Den har jeg tidligere omtalt HER


Blogglisten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar