Søk hos Faane

onsdag 11. august 2010

Drap i Oslos finansverden


En finansanalytiker i en av Norges fremste meglerhus er funnet skutt og drept, og det mistenkes at det har noe å gjøre med hans verdivurdering av et selskap som forsøkes solgt. En norsk-italiensk avhopper fra meglerbransjen blir hentet fra Økokrim til drapsavsnittet for å bistå i etterforskningen. Og det blir fort hett rundt ørene på hovedpersonen.

Dette er rammen for boken Metallmyk som debut-forfatter Asle Skredderberget har nedkommet med hos Gyldendal.

Asle er en god venn, nabo under oppveksten på Kolbotn, og tidligere kollega av meg. Han skriver godt, og jeg har derfor gledet meg til prosjektet hans ble ferdig.

Jeg blir ikke skuffet. Metallmyk er godt skrevet, og har en troverdig og god beskrivelse av miljøene hovedpersonen Milo Cavalli opererer i. Som siviløkonom, tidligere finansjournalist og Italiafrik, kjenner Asle godt til miljøene han beskriver. Han formidler historien og plottet på en lett og fin måte. Vekslingen mellom Norge og Italia gir boka liv. Plottet er morsomt, intrigene mange, men løsningen kunne vært mer oppsiktsvekkende.

Jeg skulle ønske at jeg kom litt mer under huden på Milo Cavalli, og det bør vel vitne om at jeg vil høre mer fra Asle og Milo. Jeg venter spent på oppfølgeren, og kan trygt anbefale Metallmyk.

En artig variant som Asle har kommet opp med, er å la Milo Cavalli leve videre på Facebook.
Du kan legge ham til som venn og følge ham videre der.
Milo Cavalli`s Facebook profil


Blogglisten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar