Søk hos Faane

onsdag 18. august 2010

Mayor Carl!

Carl I Hagen savner seg selv i politikken. Og jeg tror han deler savnet med mange andre også. Ikke bare blant FrP-velgere, men også hos politiske kommentatorer og mediene må det være Hagen-abstinens. Særlig tatt i betraktning at Lars Sponheim forsvant ut av politikken samtidig, er det blitt ett litt kjedeligere og gråere politisk landskap å rapportere fra.

Min Kjære VAMPUS har idag blogget, og gir klart uttrykk for at hun ikke mener Carl I Hagen bør bli ordfører i Oslo, fordi han ikke vil være samlende nok og ikke ordfører for "hele" Oslo. For en gang skyld er jeg sterkt uenig med Vampus.

Jeg tror kanskje både Vampus og Carl Ivar tar litt feil når de tror at ordførerjobben vil bringe ham tilbake i det politiske rampelyset.

Ordførerjobben er en representasjonsjobb. Jobben går ut på å representere hele Oslo utad på en god og profesjonell måte, i tillegg til de formelle delene ved å lede bystyremøter osv. At man har vært omstridt, betyr ikke at man ikke kan være samlende. Og at man har hatt politiske standpunkter bør ikke diskvalifisere fra et slikt verv. Ordførerjobben er noe helt annet enn en partilederjobb. Man kan derfor ikke dømme hvordan Hagen vil gjøre ordførerjobben ut fra hvordan han var som partileder. Det er jeg overbevist om at Hagen selv vet, og at han vil opptre både profesjonellt og ryddig som en eventuell Oslo-ordfører. Og det er ingen grunn til å tro at han vil være mindre inkluderende eller samlende enn en hvilken som helst skipsreder eller skuespillersønn.

Blogglisten

2 kommentarer:

  1. Mja - vet ikke om vi er så uenige. Mitt poeng er at, spesielt i Oslo der vi har et utførende byråd - så er ordførerembetet for det meste representasjon. Men at en kandidat som vil ha vervet fordi han savner seg selv, fort kan "misbruke" embetet til å sette seg selv på dagsorden, ikke byen.

    For øvrig ønsker jeg Carl velkommen til å prøve. Det kan godt hende at han med dette ønsker en statsmannsavslutning på sin politiske karriere og nettopp derfor ville fylle embetet på utmerket vis. Time will show!

    SvarSlett
  2. Da er vi nok langt nærmere hverandre ja!
    I tillegg tror jeg at kombinasjonen av ordførerkandidat Hagen og byrådslederkandidat Røsland vil være en KILLER! Hvis i tillegg AP stiller med Jensrud, vil det være ren sweep!

    SvarSlett