Søk hos Faane

torsdag 1. desember 2011

Hvem bryter alkohol-grensen først?

Regjeringen vil trolig ikke nedlegge veto mot EU-direktivet som åpner for å sende alkoholreklame i fjernsynssendinger. Arbeiderpartiet har i følge Nettavisen bestemt seg for å ikke forsøke å stoppe forslaget. Det mest interessante vil være å se hvem som først benytter seg av anledningen, og hvilken konsekvens det vil ha for reklameforbudet fremover.

Direktivet innebærer at norske fjernsynskanaler som er stasjonert i utlandet vil få anledning til å sende alkoholreklame. Det vil selvsagt bli stor oppmerksomhet rundt den første alkoholprodusenten som benytter seg av muligheten, og rundt den første fjernsynskanalen som faktisk gjennomfører dette. Det vil neppe være noen av de store produsentene med betydelig virksomhet i Norge som vil være førstemann. Til det vil den politiske goodwillen være for viktig.

Etterhvert som vi blir vant til å se reklame for alkohol på TV3 og andre kanaler, vil nok omdømmerisikoen bli mindre og mindre. Da vil antageligvis også norske produsenter og bryggerier henge seg på. De vil rett og slett ikke tørre å overlate markedsføringskanalen til tøffere utfordrere.

Det blir også spennende å se hvordan fjernsynskanalene som sender fra Norge vil stille seg til alkoholreklamen. Dersom de ser at de er avskåret fra store annonseinntekter som en av deres største konkurrenter kan nyte godt av, så er spørsmålet om de stilltiende vil akseptere en slik forskjellsbehandling. Det vil selvsagt være en politisk belastning for f.eks. TV2 å gå til kamp for å få sende alkoholreklame. På den annen side må dette veies opp mot kommersielle interesser og fremtidige annonseinntekter.

Og hvis først tv-mediet får anledning til alkoholreklame, så er det vel også nærliggende å tro at også trykte og digitale medier blir med på ferden etterhvert.


Blogglisten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar